Notice: wpdb::prepare kallades felaktigt. Databassökningen innehåller ett annat antal variabelmarkörer (2) än antalet argument som skickades (3). Vänligen se Felsökning i WordPress för mer information. (Detta meddelande lades till i version 4.8.3.) in /home/ulfekman/public_html/wp-includes/functions.php on line 3942
Benny Hinns besök. | Ulf Ekman

Igår, söndag, fick vi höra bra och stark förkunnelse av Benny Hinn. Inte minst kvällsmötet var oerhört starkt och på många sätt berikande. Det var verkligen Benny Hinn i högform. Men det är min plikt att kommentera lördagskvällens märkliga förkunnelse. Jag måste säga att jag blev chockad över innehållet i Benny Hinns undervisning då. Vi har känt varandra sedan 1986, även om det var ett tag sedan vi träffades sist. Det är ingen tvekan om att Herren har använt honom som evangelist över hela världen i många år. Det finns många som under årens lopp har berättat hur deras liv blivit förvandlade av Herren genom Bennys tjänst och hur de blivit helade. Jag har själv deltagit under årens lopp i ett antal konferenser över hela världen och få se mycket som Herren gjort. Men det har som sagt gått flera år sedan sist. Som människa och privat uppskattar jag honom mycket och tycker verkligen om honom som helandeevangelist.

När detta är sagt; och det är viktigt att det får bli sagt, måste jag säga att jag har aldrig i alla de möten jag varit med honom hört allt detta som han nu sa och undervisade hos oss igår. Hans förkunnelse, som han förvisso inte är ensam om, men som hos honom tycks vara mer konsekvent och utarbetad än vad jag någonsin har hört förut, gick långt utöver vad jag menar är klassisk kristen tro och sund lära. Den hade inte bara lite gnostiska inslag, den hade dessvärre alldeles för mycket  av ren och skär gnosticism.

Att jag skriver vad jag skriver beror på att jag först har tagit upp detta med honom privat igår kväll eftersom det är mycket allvarliga frågor. Att väldigt många troende inte bryr sig om vare sig teologi eller dess rötter är jag medveten om, och verkligen beklagar, eftersom församlingen måste vara sanningens pelare och fäste. Samma Helige Ande som gör mirakler, ger också sund och äkta näring – och enbart underverk kan inte bekräfta alla våra läror.

På lördagskvällen började det bra då Benny talade om Den helige Ande som person, inte bara som en kraft. Men mycket fort drog det emellertid iväg och blev oerhört spekulativt om preadamitiska raser och tidigare syndafall. Det blev också onödigt krångligt när han från Treenigheten talade om ”den mänskliga treenigheten”. Men vår kropp är inte bara ett yttre skal, en handske som kastas av utan en väsentlig och integrerad del av vår identitet och personlighet. Vi behöver inte nedvärdera kroppens betydelse, tvärtom. Vi är inte en ande, i motsats till vår kropp. Vi är ande, själ och kropp, eller ande och kött, och människans s.k. treenighet hålls samman i en enhet, vår personlighet och vi kan inte separera  detta i olika isolerade fack. Därför är kroppens uppståndelse så viktig, eftersom kroppen är minst lika viktig som själen, vilket Benny nämnde, men mest i förbifarten.

När det äntligen kom fram till Jesus i predikan var det i vissa stycken en heretisk bild av Jesus som framställdes. Sonen var inte Son av evighet, Fader inte Fader av evighet och det lät alltså som det fanns en tid då Sonen inte fanns. Jag frågade honom och detta direkt efter mötet och då förnekade han att han menade så utan menade att Sonen var evig som Ordet och hette Son först när han kom till jorden.

Märkligt blev det också när han  spekulerade om att ”om Jesus hade syndat så skulle hans kropp ändå inte förruttnat”. Detta är viktigt att tillbakavisa, för i så fall var Jesu kropp inte en verklig kropp vilket gör inkarnationen ofullständig och doketisk dvs skenbar. Doketismen och villoläraren Marcion menade att det bara verkade som om Jesu kropp var verklig. Till synes verklig men ändå inte eftersom Gud egentligen inte beblandar sig med materia som är ond. Men den kristna tron säger att Jesu kropp var en fullt ut mänsklig kropp. Om Jesus inte hade en mänsklig kropp fullt ut var han inte en människa fullt ut. Är han inte en människa fullt ut kan han inte heller identifiera sig med oss och bli vår ställföreträdare – och då kan vi inte bli frälsta.

Sedan menade han att Jesu blod inte kom från Maria utan direkt från Gud. Så är det inte. I Maria och genom Maria formades hela Jesu mänsklighet och det inkluderar alla delar av hans fysiska kropp, även hans blod. Blodet är en del av hans fysiska kropp och hans sanna mänsklighet. Det är rent och heligt och finns idag inför tronen i himlen och talar om nåd men det är ett fysiskt medel som Gud använder för att frälsa oss. Jesus gudomlighet präglar hela Jesus och är en enhet med hans mänskliga natur, dock utan sammanblandning, två naturer i en person.

Det hade varit mycket bättre om Benny lämnat sina ”djupheter” utan att krångla in sig över sitt huvud taget och istället enkelt talat om Jesus på ett kraftfullt sätt som han kan göra och ofta har gjort och som en evangelist skall göra. Det räcker för oss och då är det viktigt att det är Bibelns Jesus fullt ut som presenteras.

Det verkar som det hela kommer till en uppgörelse med olika gnostiska inslag i den kristna tron just nu, men jag trodde faktiskt inte att det var det vi skulle höra från Benny Hinn denna kväll. Det var en obehaglig överraskning att det skulle komma så starkt och så mycket. Nu gjorde det det och därför måste det faktiskt tillbakavisas. Ytterst handlar det om vår frälsning då en skenbar, doketisk, Jesus inte kan frälsa utan istället leder in i myter och spekulationer. När jag talade med Benny om detta lyssnade han allvarligt och öppet  och jag hoppas att han tog till sig  det jag sa. Det vore ju så beklagligt om han fortsatte och undervisade dessa spekulationer istället för att vara den helandeevangelist han är.  Söndagsmorgonens möte var annorlunda med en central kristen förkunnelse om överlåtelse till Jesus och på kvällen stod han starkt i den unika tjänst som är hans. Det är jag glad för och jag är också glad över att vara hans vän.