Vår antropologi, vår människosyn, är mycket viktig. Häromdagen talade jag med en förkunnare som fått påhopp därför att han nämnt ordet “synd” i sin förkunnelse. Vi talar inte om sådant, menade den som inte tyckte om ordet. Det var förresten två olika personer som oberoende av varandra reagerat.
Att inte tala om synd i en predikan är märkligt. Att bara tala om det är naturligtvis lika märkligt, men att inte tala om det är obibliskt. Motviljan emot att tillstå synd, tala om den eller konkretisera den är idag anmärkningsvärt hög. Vi talar hellre om att finna, bejaka eller utveckla oss själva än att göra upp och bekänna synd. Talas det om synd är risken att det görs på ett mycket allmänt sätt genom att säga att visst är vi alla syndare. Det blir en slag religiös variant på att “ingen är väl perfekt heller”. Alltså en slags fatalism eller uppgivenhet om att kunna vara annorlunda.
Visst kan man, med all rätt, reagera på överdrivet moralistiska åsikter men ofta är det nog så att det också finns ett motstånd emot att acceptera att man faktiskt måste göra upp med vissa saker, synder, be om förlåtelse och sedan lämna detta. Det kan naturligtvis bli ett försök att i egen kraft att lyfta sig i håret, men det kan likaväl bli ett äkta Andens styng i samvetet som leder till att man blir ännu mer beroende av Herrens hjälp att bli förlåten, förvandlad och fri.
Att bejaka människan genom att måla henne i enbart ljusa färger kan låta vackert men beskriver inte den fulla verkligheten. Att mena att hon innerst inne nog är god, bara det får komma fram, är att sälla sig mer till Rousseau än till Jesus. Att inte inse att människan är en syndare, död genom sina synder och måste bli förlåten och född på nytt är att inte inse allvaret i verkligheten.
Att inte erkänna att synden måste förlåtas och hjärtat omskäras och människan bli en ny skapelse i Kristus är att försöka lägga moral på den gamla människan och i grunden skapa fariséer som antingen tycker att de är bättre än andra eller som sliter i egen kraft med att frälsa sig själva. Pånyttfödelsen, korset, försoningsblodet behövs just därför att människan är skadad, sårad, bunden och död i sin synd, utan Gud och utan hopp i världen, Ef. 2:1-4. Utan denna bakgrund och situation behövs inte försoningen och frälsningen. Människan kan inte frälsa sig själv. Paulus antropologi håller än idag.
Människan är skapad till Guds avbild och i syndafallet försvinner inte gudsbilden men synden skiljer oss från Gud och det andliga livet är släckt. Vi är döda i våra synder. Det betyder inte att vi inte kan göra sådant som är gott eller att vi inte har ett värde eller kan uppskatta sanning, skönhet och kärlek. Men vi är skilda från Gud och behöver nåden och frälsningen, Ef. 2:8,9 för att komma hem till Fadern igen, för att få nytt liv i Kristus. Nåden behövs.
Att utelämna allt detta och bara tala optimistiskt om människans möjligheter är att antingen bli naiv eller förfalla till att tro att människan i egen kraft kan åstadkomma sin befrielse. Dessa tankar kommer ovillkorligen att lida skeppsbrott emot verklighetens karga klippor.
Vi behöver Guds frälsande verk i Kristus så mycket mer än vad vi kan ana eller förstå.
20090601 (22:44)
Synda nöd är en naturlig upptäckt i livet när man får möta Jesus på djupet av sitt hjärta,på djupet av sin mänsklighet med all sin ljus skygg het.
Själv så upplevde jag många gånger en djup synda nöd under det första stapplande året,vilket var helt naturligt.
Till sist vad är synd? dom tror inte på mig säger Jesus.
V v v v Thommy Bergenwall.
20090601 (23:44)
Helt rätt! När jag läser din text ringer Romarbrevet 8 i mig som jag älskar att läsa… Speciellt när jag kommer på mig själv att jag syndat.. då inser jag hur beroende jag är av Jesus…Jag älskar speciellt vers 4 “Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden” Och i min vandring med Jesus får jag se område efter område helgas och läggas under Jesu lydnad.
Här är det så tydligt att syndanaturen “pockar” på uppmärksamhet även i oss kristna, pånyttfödda, tungomålstalande kristna. Denna syndanatur kan vi inte övervinna i oss själva – oavsett hur länge vi vandrat med Herren. Det är bara när vi följer Anden och är helt beroende av Jesus som vi kan leva i Guds frälsande kraft.
“Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden…” Läs gärna hela kapitlet, helt underbar!
20090602 (6:49)
Du har så rätt, pastor Ulf. Vi gör människan en otjänst om vi säger att hon bara är god. Alla syndar, men Gud förlåter oss, om vi vill bli förlåtna. Vår synd är stor, det är uppenbart, men Guds barmhärtighet är ännu större. Min synd kan jag använda som ‘gödsel’ om den gör mig ödmjuk och medveten om mitt absoluta beroende av Guds barmhärtighet och godhet. Hans barmhärtighet är utan gräns. Jag förtjänar den inte men Han ger den av Sin godhet ändå. Lovad vare Han!
20090602 (10:36)
Tack för inlägget!
Det är oerhört viktigt med en rätt människosyn. Vem är människan före frälsningen, vem är hon efter frälsningen? Om vi inte bejakar att människan utan Gud är fallen, kan vi inte heller fullt ut glädja oss över den stora frälsning med vilken han frälser oss. När vi vandrar med Gud såsom nya skapelser så blir förutsättningarna helt annorlunda.
Att tala om synd behöver ju inte vara pessimistiskt, endast realistiskt. Bibeln talar ju om en utväg ur synden!
Paul Johnson, känd (och på senare år kristen) historiker talar om utopi som blir despoti. Skrämmande exempel på detta är ju kommunism, nazism och fascism som ju alla på sina sätt var utopiska och hade en orealistiskt positivistisk syn på de egna folken. Men även här i västvärlden där en annan utopi som hyllar människans godhet har härskat ser vi hur laglöshet, girighet, våld och själviskhet breder ut sig.
Varje form av samhällsbygge som förnekar eller blundar för att människan är har en fallenhet för synd förnekar verkligheten. När vi vägrar se att människans syndaproblem, så kommer vi i våra samhällen inte heller ha en beredskap för att hantera människans ondska. Där egoism klassificeras som självförverkligande mörknar det snabbt. Jag tror därför att den kristna tron utöver den förvandling den skänker varje enskild person som har äger den, också bidrar mycket till ett friskare och sundare samhälle. Den erkänner människans syndaproblem och har därför större beredskap att hantera det.
Korrekt medicinering bygger på korrekt diagnos. Den glada nyheten är – Jesus frälser syndare och befriar och renar från synd! Han förvandlar liv på ett sätt som ingen informationskampanj, gör det självkur eller allmänt positivistiska slagord kan göra.
20090602 (11:49)
Vad menar du med synd? Det är synd att du inte är mer noggrann med orden, skulle man kunna säga.
För mig finns bara en synd utifrån Joh.16:9. All annan s.k. synd är antingen omoralisk eller olaglig men för det mesta bara onödig.
20090602 (12:24)
Att övervinna
Den som vinner seger, han skall få detta till arvedel. Upp.21:7.
Bibeln avslutas med ett stort segerjubel.
Vi ska vinna till slut med hopp och jubel.
Stunden för Kristi återkomst blir en stund av upphöjd heder för oss.
Låt oss tro att alla kristna, kända som okända, skall få direkt och per-
sonligt erkännande i hela universum.
”Den som vinner seger, han skall bli klädd i vita kläder och jag skall…..
kännas vid hans namn inför min Fader och inför hans änglar”. Upp.3:5.
Låt oss för all framtid bannlysa alla tvivel ur våra sinnen på Herrens villighet
och kraft att bevara oss från att falla.
Låt oss överlämna oss själva för att visa en lojalitet som aldrig sviktar, oavsett
vilka omständigheterna är mot Jesus Kristus.
I hela vårt liv skall vi vinna seger, inte bli besegrade. Antingen övervinner vi världen eller blir vi övervunna av den. Antingen är vi herrar över synden eller slavar under synden. Världsmänniskan är antingen slav eller herre i det han företar sig.
Den som har pengar gör dem till sina slavar eller också blir han slav under den.
Vi skall bli herrar över alla dem saker för att ge styrka åt vår karaktär, för att göra oss till ännu bättre och starkare människor i Gud.
Det ska ej finnas tvivel, vi står fasta i och för Jesus Kristus medan världen sjunker allt djupare in i mörker. Var och en av oss som är i Kristus, har gudomlig kraft att övervinna världen, köttet och djävulen. I Kristus är vi starkare än omständigheterna, starkare än synden och djävulen.
Vi ska leva ett segrande liv. Genom att Guds löften om seger uppfylls i oss.
Vi har fått genom Jesus Kristus en moralisk, andlig vitalitet och kraft som övervinner.
Jesu seger är vår seger, det ska vi leva i varje dag.
2.6.09. Maritha.
20090602 (12:28)
Anm. surrig eller snurrig?
antroplogi eller antropologi?
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -Synd -> DOD
Guds gava -> evigt LIV i Kristus Jesus, var Herre
Bikt -> temporar lattnad
Jesu blod -> permanent utplanande av synden
Rom.6:23, Kol.1:20, Hebr.9:12-15, 10:19-20
20090602 (14:40)
Klart att det är rätt att prata om synd,men börjar man med det när man ska vittna för människor har man redan stött bort dom.Min erfarenhet är att först bli vän och sen “predika”.
Är inte människor nog bortstötta på många olika sätt i vårt samhälle idag.Nåden måste komma först.
20090602 (14:56)
För att förstå motståndet mot ordet “synd” och bemöta detta motstånd på rätt sätt, måste man veta hur det uppfattas av vanliga sekulariserade svenskar, som inte fått någon riktig kristendomsundervisning.
Synden kan ge både njutning för stunden och framgång under hela jordelivet. Ja, synden kan t.o.m. öka välståndet i ett helt land. Ordet “synd” är därför ingen direkt synonym till profana uttryck som antyder att något är fel. När vi säger att utlevd homosexualitet är en synd, uppfattas det av många homosexuella, så att vi menar att de är sjuka eller kriminella eller liknande – och alltså att det skulle ligga en fördömelse av den enskilda människan i ordet “synd”.
I intervjun, med anledning av hans bok, i TV4:s Gomorron Sverige sa Jonas Gardell att homosexuella inte kan bli förlåtna, enligt kyrkan. Varefter ha sa med emfas: “Kyrkan har fel.” Ja, om kyrkan verkligen har sagt det, har kyrkan fel. Det håller jag med om. Det är en grov missuppfattning att homosexualitet skulle vara en så svår synd, så att homosexuella inte kan bli förlåtna, hur de än bär sig åt.
Jag bara undrar varifrån en sådan syn på kristendomen kommer. Det finns nygnostiker och nyhedningar, bl.a. bland Svenska kyrkans präster, som förtalar och förvränger den traditionella kristna religionen, för att underlätta spridandet av de egna irrlärorna. Och de framställer sig gärna som “homovänliga”.
Men hur “homvänligt” är det egentligen att lura homosexuella att förneka Biblens Jesus och tro på avgudaläror som inte leder till det eviga livet? Det är väl i så fall bättre att fortsätta att synda, om man inte kan avstå från det, och hoppas på Guds nåd? Det är väl just p.g.a. alla människors bortvändhet från Gud, att vi inte kan avstå från våra synder, vilka de nu är, som Jesus måste dö på korset?
Detta står väl inte i någon motsättning till att den omvända människan, som försöker leva ett kristet liv, kan ta hjälp av Gud för att motstå frestelser av olika slag? Det är alltid värt att sträva mot ett mål, även om man inte når ända fram.
Det finns ingen anledning att känna sig som en sämre människa än andra, bara för att man är homo. Det är inte samma sak som syndaånger. Sådana mindervärdeskänslor kan t.o.m. stå i vägen för frälsningen.
20090602 (17:17)
Laeste idag Jesaja 53 igen om ‘Herrens lidande tjanare’. Undrade da vad hur liberalteologerna tolkar profeterna och i detta fall Jesajas profetia om Herrens lidande. ’Yet ours were the sufferings he was bearing, ours the sorrows he was carrying, while we thought of him as someone being punished and struck with affliction by God; whereas he was being wounded for Our rebellions, crushed because of our Guilt; the punishment reconciling us fell on him, and by His Wounds We Are Healed’. Men i en bekvam varld full av (sjalv)goda manniskor har inte inkarnationen och korset nagon som helst betydelse.
20090602 (17:22)
Jag instämmer helt med dej pastor Ulf.
Vill bara säga det eftersom jag ser att någon annan Inga-Lill även skriver på denna blogg.
Jag har för vana att alltid skriva ut hela mitt namn vilket alla borde göra vi är ju många med samma förnamn. Bara som en liten parentes.
Frågan om synd är väldigt viktig. Har vi inte förstått hur viktigt det är att se vår synd och att Jesus kan förlåta och befria då är vi illa ute. Då har vi inte förstått det Jesus gjorde på korset.
Inga-Lill Hörnqvist
20090602 (17:56)
Gud har skapat hela universum perfekt med allt vad det innebär. Varenda detalj stämmer ända in absurdum – en enda liten miss och allt hade kolapsat.
Skulle inte han då ha full kontroll över sin bok – Bibeln – som förklarar vem han är och vad han vill. Rimligtvis borde den vara lika genomtänkt och väl fungerande som universum.
Han har gett oss förhållningsregler som är bra för oss, därför att Han älskar oss. Vi mår inte bra av att bryta dessa regler; vi dör. Tack och lov dog Jesus i stället för oss eftersom vi inte fixar det.
Att då av “snällhet” ogiltigförklara vissa regler mitt framför näsan på Gud, hjälper ingen. Vi kan vara hur snälla och trevliga som helst, utan Jesus dör vi ändå av dem.
Det är inte vi som bestämmer vad som är synd eller inte. Det gör Gud och han älskar oss och vill vårt allra bästa.
20090602 (20:24)
Jag är ingen telogisk expert . Men jag skulle önska att jag kännde Gud . Och att jag och Gud kännde varandra .Och jag och andra människor och kristna varandra och mig själv och livet och Guds Ord med en församling och ett liv som Gud ville i frid med Gud .
Så jag levde med Gud som han ville det för gott och ville det verkligen i Guds nåd och sanning och härlighet .Och vore redo för himmlen som frälst med evigt liv i Gud i Guds vilja enligt Guds Ord som Gud ville. Med frid med Gud om det hela för gott .Och viste med förblivande trygg och mognande och växande tro på Gud att så vore det på riktigt med alldeles som Gud vill till Guds ära för Guds skull bara.
Skyddad och frälst från allt ont och allt som Gud ville som att inte vilja det…
Och att vi all tog emot nåden från Gud som Gud ville det för eller senare för gott trots allt. För ingen ting kan skilja oss från Guds kärlek i kristus Jesus vår Herre.Med ett nytt härligt frälst troende kristen liv i Gud . Med liv och övernog i Guds nåds mångfald och finge ro och tro på Gud och ville det .
Och att hela livet och församlingen finge ro i Gud .Och blev frälst från allt ont och det bleve frid med Gud över allt så väl det kan bli på jorden redan. Och sedan fullkomligt i Himmlen.Det är min önskan och bön till Gud om hans nåd i Jesus namn för oss alla, amen !!!
Och att det blev enkelt att tro och att alla problem upphörde och all krånglig telogi och vetenskap. Och alla kristna projekt och sammhälsbyggen och kyrkobyggen och privatabyggen som inte är från Gud bara upphörde. Liksom allt annat som inte Gud vill. På ett igenom Gud bara fridfullt kärleks fullt och barmhärtigt vis igenom hans nåd bara .I utbyte mot det Gud ville istället oavbrutet som det vore bäst .
Ja allt sådant som hindrar liv och kärlek och gemmenskap mellan Gud och människor och livet och Guds Ord och församling och frihet med Gud som Gud vill.Som han och hans Ord och vilja enligt hans ord är med allt igenom honom att bli uppenbart för oss . Ja att som kunnde hindra eller står i vägen bara blev upplöst av Gud.För Guds skull för varenda en av oss människor och kristna och hela livet i utbyte mot liv och tro och frälsning av nåd från Gud .Och församling som Gud ville istället för som Gud inte vill.Det önskar jag oss alla och mig med frid med Gud från Gud för gott. För då blev det enklare att leva och tro på Gud och varandra och oss själva och livet och Guds Ord och rätt oss efter Gud igenom Gud efter Guds Ord vad det än vore om. Om eller när vi vill det för var och en som vill. Och då får vi följa vår kallelse till tro på Gud och efterföljelse som Gud helst vill .Vad mycket bättre det måste vara än att inte vilja det för oss. Och då blir hela telogin alltmer och dens praktiska tillämpning även om människo syn antropologin alltmer rätt . Särskilt om vi slutar vägra ändra oss ,till Guds synsätt om allt .Istället för att hålla fast vid vår eget eller andras felaktiga synsätt och leverne och handlande och förespråkande och försvara av . Från kyrkohistiorien och samtiden om Gud och livet och Guds Ord och församlingen. Då kommer vi los och får ett härligt kristen liv med Gud tror jag… Guds frid och Gud välsigne er och oss alla och mig och Gud främst och hela livet och hela Guds församling för gott som Gud vill!!! Ronny ps 103
20090602 (21:41)
Människan vill ha syndens njutning men slippa syndens konsekvens sa Frank Mangs en gång och det är så sant. Det vi ser idag bland oss kristna och icke-kristna är njutningslystnaden.
20090602 (23:14)
Hej,
Det tragiska med att inte tala om synd är att man förlorar kristendomens essens.
Förstår man inte vad synd är , är det lätt att omvärdera Jesus bild . Han kanske är en tandlös fattig god människa.Jag kanske är en produkt av Darwins utvecklings lära.Det skulle vara roligt att veta sanningen .
Sorgligt men sant. Sådana diskussioner hade vi i min hemgrupp för några veckor sedan . Jag ÄR BEDRÖVAD. Vi har bett tillsammans i 20 år. Jätte finna människor ( baptister) som har gått i kyrkan hela sitt liv. Några av de är över 70 år.
Vi ber för väckelse, och att Gud ska använda oss. (???)
Jag ber intensiv om vishet. Jag vill inte “såra de” men jag kan inte vara tyst och jag är spontan och rak på sak. Helige ande ta över min mun.
Hela veckan har jag lyssnat på dina predikningar som handlar om …Dina ord formar ditt liv, det hjärtat är fullt av det talar munnen osv. Tack .
20090603 (0:28)
Antropologi, visst är det viktigt med rätt “lära” (även) om människan. All klassisk systematisk teologi har alltid en “bit” med antropologi (Finney, Hodge & Co) – utan den är det bara en tunn teologin.
Därför är det rätt, riktigt och även viktigt att den finns med i Din förkunnelse och i böcker “typ” – Doktriner
Hälsar ro
20090603 (11:04)
Hej här kommer en mycket skojig teckning om rättfärdiggörelse igenom tro av nåd från Gud .
http://www.tidningeninblick.se/Default.aspx?ID=12#87
20090603 (13:04)
Bara en kort kommentar: Vi är kallade att förkunna hela Guds rådslut.
En gång i tiden konfronterades jag av lagen, tio Guds bud vid ett specifikt tillfälle. Den helige Ande använde detta starkt och jag blev så överbevisad om Guds existens och att jag förbrutit mig mot Honom. Jag förstod inte ordet synd just då, men denna händelse fick mig att välja en annan väg som förde mig i riktning mot ljuset. Långt senare kom pånyttfödda troende i min väg. Då hade jag en kort period levt med en stark överbevisning om synd och inte sett någon utväg.
Dessa evangelister kom med ett glatt budskap :att Jesus har makt att rädda (frälsa)mig ifrån synd! En sådan Förunderlig Nåd önskar jag att alla finge uppleva.
Sedan inser man ju längre man lever med Gud att man behöver en djupare helgelse och rening och en vilja att leva i omvändelse var dag. Det är ödmjukande.Det är Guds kärlek som för oss vidare. “Honom har vi att tacka för att vi är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning, för att det skall ske som står skrivet: Den som berömmer sig ska berömma sig av Herren.”
20090604 (14:04)
Tack för den klara analysen. Sjukdomsinsikten föregår läkarbesöket.